خودروی فرانسوی با چراغهای پیکان!

باگیرا کوپۀ اسپرت موتور وسط جالبی بود که در دهۀ ۷۰ از طریق همکاری دو شرکت فرانسوی ماترا و سیمکا ساخته شد.
به گزارش خبرگزاری زنان و دختران مسلمان، به نقل از پدال، از شاهکارهای اولیهٔ بوگاتی گرفته تا هاچبکهای رالی مثل رنو ۵ توربو و پژو ۲۰۵ T۱۶، خودروسازان فرانسوی لیست بلندبالایی از ماشینهای پرفورمنس نمادین را در تاریخ ثبت کردهاند اما دراینبین، نامهای مهمی هم مثل شرکت رنه بونت هستند که فراموش شدهاند. این شرکت که بعدها توسط ماترا خریداری شد، اولین خودروی اسپرت موتور وسط تولید انبوه جهان را در سال ۱۹۶۲ به بازار عرضه کرد. این خودرو که دیجت نام داشت و از پیشرانهٔ رنو استفاده میکرد، ثابت کرد که ترکیب موتور وسط میتواند در یک خودروی جادهای موفق باشد و پایهگذار روندی شد که امروز در چشمگیرترین ماشینهای پرفورمنس مشاهده میکنیم. دیجت همچنین الهامبخش ساخت چندین خودروی اسپرت دیگر شد که یکی از آنها، ماترا سیمکا باگیرا بود.
اتحاد ماترا و سیمکا
ماترا که در سال ۱۹۴۵ تأسیس شد، یک شرکت خوشهای بزرگ فرانسوی بود که کار خود را در صنعت هواپیماسازی آغاز کرد. این شرکت پس از خرید رنه بونت در سال ۱۹۶۳، به صنعت خودروسازی هم وارد شد و سعی کرد با پروژههای موتوراسپرت و مدلهای جادهای جدید، این بخش از کسبوکار خود را رشد دهد. پس از توقف تولید دیجت، ماترا مدل M۵۳۰ را توسعه داد؛ یک خودروی اسپرت موتور وسط بهتر که قیمتی اقتصادی و هندلینگی هیجانانگیز داشت. متأسفانه اما M۵۳۰ که بین سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۳ تولید شد، آنطور که مدیریت انتظار داشت موفق عمل نکرد زیرا ماترا فاقد شبکهٔ گستردهای از نمایندگیها بود.
درنتیجه، در سال ۱۹۷۰، ماترا با سیمکا، یکی از بزرگترین خودروسازان فرانسوی در آن سالها که شبکه نمایندگی گستردهای داشت، همکاری کرد و دو شرکت توسعه خودروی اسپرت اقتصادی جدیدی را آغاز کردند. با توجه به اینکه قیمت اقتصادی موضوعی کلیدی در این پروژه بود، خودروی جدید که در ابتدا با کد M۵۵۰ شناخته میشد، با تکیه بر قطعات و پیشرانههای موجود ساخته شد.