کد خبر : 23145
تاريخ ثبت خبر : ۲۶ دی ۱۳۹۶
ساعت بارگزاری خبر : ۱۶:۵۲


تشخیص علت حادثه کشتی سانچی نیازمند زمان است/ آمادگی کامل برای امداد و نجات دریایی در آب‌های سرزمینی

مدیرکل بنادر و دریانودی هرمزگان با ابراز تاسف از حادثه کشتی سانچی در آب‌های کشور چین گفت: برای تشخیص علت حادثه نیازمند زمان و ارزیابی‌های کارشناسی و تخصصی هستیم که در این رابطه گروه‌های تخصصی ذیربط در حال فعالیت می‌باشند.

به گزارش مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی، الله‌مراد عفیفی‌پور صبح امروز در بندرعباس با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان هماهنگ‌کننده عملیات امداد و نجات دریایی است و برای این‌گونه عملیات در آب‌های سرزمینی آمادگی کامل دارد، اظهار کرد: این سازمان تمامی امکانات لازم برای امداد و نجات را دارد و در صورت بروز سانحه‌ای مشابه کشتی سانچی در آب‌های سرزمینی، دستگاه‌های اجرایی که در دریا و ساحل دارای امکانات امداد و نجات هستند، بسیج می‌شدند.

وی با اشاره به اینکه در تلاش برای ارتقاء توانمندی‌های امداد و نجات دریایی هستیم، افزود: در حد بضاعت، توانمندی‌های امداد و نجات دریایی را با مانورهای مختلف در دریا نشان می‌دهیم، ابزارهای امداد و نجات خود را به‌روز می‌کنیم و پرسنل آمادگی لازم برای امداد و نجات را از طریق آزمون و خطا به دست می‌آورند.

مدیرکل بنادر و دریانودی هرمزگان بیان داشت: حمل‌ونقل دریایی در دنیا سهمی بالغ بر 90 درصد تجارت دنیا را به خود اختصاص داده است که این موضوع وابستگی شدید همه کشورها به حمل‌ونقل دریایی را نشان داده و اهمیت جایگاه این صنعت در دنیا و کشورهایی که به دریا دسترسی دارند را کاملا مشهود می‌کند.

عفیفی‌پور با اشاره به اهمیت حمل‌ونقل دریایی در کشور و جابجایی 100 درصدی محموله‌های کشور از طریق دریا ابراز داشت: شرکت ملی نفتکش در کنار سازمان بنادر که دستگاه حاکمیتی در حوزه دریا است، تلاش زیادی برای پیشبرد اهداف کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی، توسعه صادرات و رونق تجارت دریایی کشور به عهده دارد.

به گفته وی، کشتی سانچی یکی از کشتی‌های مدرن و مطابق با استانداردهای بین‌المللی بود که در صادرات نفتی کشور مورد استفاده قرار می‌گرفت و در صنعت حمل‌ونقل، حادثه و سانحه یکی از مواردی است که لاجرم اتفاق می‌افتاد.

مدیرکل بنادر و دریانودی هرمزگان در ادامه دلایل حوادث را سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و شرایط محیط کار دانست و تصریح کرد: ابزارهایی در شناور موجود می‌باشد که برای فعالیت عادی و پیشگیری از سوانح استفاده می‌شود و استهلاک هر دستگاه الکترونیکی در شناور می‌تواند سانحه‌ای را به وجود آورد و شرایط زندگی، محیط بیرونی شناور مثل امواج دریا، بارندگی و … در کیفیت فعالیت خدمه شناور موثر است.

عفیفی‌پور با بیان اینکه سازمان بنادر به عنوان دستگاه متولی و حاکمیتی حوزه حمل‌ونقل دریایی، از بدو وقوع حادثه کشتی سانچی واحد هماهنگی، جستجو و نجات اداره کل بنادر هرمزگان را در بندر شهید رجایی فعال کرد، افزود: با ارتباط با کشورهای ساحلی محل حادثه کشتی سانچی مثل کره‌جنوبی، ژاپن، چین و تایوان اطلاعاتی رد و بدل و درخواست‌هایی ارسال شد که هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و از طریق منابعی که وجود داشت اطلاعات کامل مربوط به اطفای حریق کسب شد.

وی با اشاره به اینکه ضوابط و کنوانسیون‌های دریایی این اجازه را به کشورهای دیگر می‌دهد که در هر حادثه نقش امداد و نجات را ایفا کنند، ادامه داد: براساس این ضوابط کشورهای ساحلی که در موقعیت حادثه هستند این امکان را دارند که امداد و نجات خدمه و کشتی را انجام داده و در ساعات اولیه این اقدام توسط گروه امداد و نجات چین صورت گرفت.

مدیرکل بنادر و دریانودی هرمزگان ابراز داشت: برای تشخیص علت حادثه نیازمند زمان، ارزیابی‌های کارشناسی و تخصصی هستیم که گروه‌های تخصصی ذیربط در حال فعالیت هستند.

عفیفی‌پور با بیان اینکه بُعد مسافت در عملیات امداد و نجات دریایی می‌تواند تاثیرگذار باشد، افزود: بُعد مسافتی تجهیزات امداد و نجات چین تا محل حادثه، کار امداد و نجات را سخت کرده بود و فرصت‌هایی که امکان داشت امداد و نجات موثر انجام شود از دست رفت.

وی تصریح کرد: سازمان بنادر با هماهنگ‌کردن دستگاه‌های اجرایی کشور برای همکاری و کمک‌رسانی، هماهنگی‌های دیپلماتیکی بین کشورهایی که می‌توانستند در این حادثه کمک کنند و اعزام تیم کارشناسی برای نظارت فعالیت امداد و نجات در مرکز شانگ‌های و همچنین جمع‌آوری مستندات در رابطه با شکل‌گیری این حادثه دلخراش در کشور چین اقدامات اساسی را انجام داد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین ضمن تشریح اقدامات اولیه در سانحه کشتی سانچی گفت: مدیرعامل سازمان بنادر به همراه وزیر کار و رفاه اجتماعی به دلیل اینکه سهام‌دار اصلی شرکت نفتکش ملی ایران و همچنین مالک کشتی سانچی این وزارت‌خانه می‌باشد در اتاق بحران چین حضور یافتند و از آنجا مستقیما بر عملیات امداد و نجات نظارت داشتند که متاسفانه به دلیل نوع باری که این شناور به صورت طبیعی در حال حمل داشت و آتش‌سوزی که اتفاق افتاده شرایط امداد و نجات را بسیار سخت کرده بود و اطفای حریق و نجات جان خدمه به دلیل انتشار گاز سمی و حرارت بسیار شدیدی که در آتش‌سوزی بالغ بر یک میلیون بشکه میعانات گازی ایجاد شده بود بسیار کار سختی بود و متاسفانه شرایط را برای کمک و امدادرسانی بسیار دشوار کرده بود.

عفیفی‌پور با اشاره به اینکه هر فعالیتی یقینا آموزش و استانداردهای خاص خود را دارد و در دریا هم سخت‌ترین استانداردها اجرا می‌شود، ابراز داشت: سازمان بنادر به شدت در حوزه آموزش و اجرای استانداردهای ملی و بین‌المللی سخت‌گیری می‌کند و کشتی‌های نفتکش علاوه بر استانداردهای اجباری حوزه بنادر، استانداردهای دیگری نیز دارند که ضریب خطا در حوادث را بسیار کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه پرسنل کشتی سانچی آموزش‌دیده و با تجربه بودند ولی ابعاد این حادثه و شدت انفجارها قدرت هر عکس‌العملی را گرفته بود، افزود: تیمی که از کشور به محل حادثه فرستاده شد متشکل از 3 گروه بود که یک گروه ابتدایی برای ارزیابی سانحه و نظارت بر عملیات امدادرسانی اعزام شد، گروه دوم از تکاوران نیروی دریایی برای امداد و نجات و گروه سوم مدیران ارشد سازمانی بودند که مستقیما در اتاق بحران چین بر نحوه فعالیت امداد و نجات نظارت می‌کردند.

مدیرکل بنادر و دریانودی استان هرمزگان در پایان ضمن ابراز تاسف از این حادثه دلخراش خاطرنشان کرد: عمق این فاجعه به قدری بالا بود که دل همه مردم ایران را به درد آورد و غم و اندوه زیادی را برای صنعت حمل و نقل دریایی کشور ایجاد کرد.

منبع: خبرگزاری فارس/انتهای پیام/

 

برچسب‌ها, , ,

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *